dnes je 27.4.2024

Input:

1.1 Úvod

20.4.2020, , Zdroj: Verlag Dashöfer

1.1
Úvod

PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D.

Vážené čtenářky, vážení čtenáři,

učitelky a učitelé, asistentky a asistenti, studentky a studenti!

S žáky s různými překážkami ve vzdělávání se pedagogové ve školách setkávají odjakživa. Mnohé bariéry a mnohá znevýhodnění lze rozpoznat (téměř) na první pohled, potřeby žáků s takovými překážkami ve vzdělávání školy dnes zohledňují už většinou automaticky – od žáka na vozíku neočekávají výkony v gymnastice, od žáka nevidomého nevyžadují přesné nákresy v geometrii, u žáka s těžkou dysgrafií slevují v hodnocení úpravy slohové práce. Co ale žáci, jejichž překážky nejsou při prvním kontaktu tak zjevné? Umíme rozpoznat a podpořit ve vzdělávání žáky, jejichž bariéry ve vzdělávání jsou ne-zdravotního charakteru, jejichž bariéry vyplývají z jejich sociálního zázemí? Uvědomujeme si, že nefunkční / neúplná / nedostatečně podporující anebo „jen” kulturně či jazykově odlišná rodina může v chybně nastaveném školním prostředí pro žáka znamenat větší hendikep než některé lehčí formy zdravotních postižení? A jsme skutečně schopni brát ohledy na speciální vzdělávací potřeby těchto žáků a nabídnout jim všechny existující možné formy podpory?

Těmito a některými dalšími souvisejícími otázkami se zabývá tato publikace – publikace zaměřená na problematiku vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním.

Samotná oblast sociálního znevýhodnění je velmi široká a má řadu různých souvislostí, proto tato stručná příručka není a ani nemůže být úplně vyčerpávající, snaží se ale dotknout těch vybraných témat, která jsou pro praxi škol a

Nahrávám...
Nahrávám...