dnes je 14.10.2025

Priority ČŠI v MŠ ve školním roce 2025/2026Garance

1.10.2025, Mgr. Lenka Polášková, Zdroj: Verlag Dashöfer

Česká školní inspekce je nezávislým úřadem. Při hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání a školských služeb vychází Česká školní inspekce ze zásad a cílů vzdělávání stanovených zákonem č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším…

Metodický list pro ředitele ZŠ - Priority ČŠI 2025/2026Garance

1.10.2025, Verlag Dashöfer, Zdroj: Verlag Dashöfer

Tento metodický list shrnuje hlavní priority České školní inspekce ve školním roce 2025/2026. Je určen pro ředitele základních škol a poskytuje přehled klíčových oblastí, praktických doporučení a legislativních…

Priority České školní inspekce ve školním roce 2025/2026Garance

1.10.2025, Mgr. Lenka Polášková, Zdroj: Verlag Dashöfer

Nejčastější nedostatky při inspekční činnosti v základních školách jsou často spojeny s nedostatečným hodnocením kvality výuky, formalismem, neúplným zapojením žáků a rodičů do inspekčního procesu a nesouladem mezi formálními a skutečnými podmínkami ve…

Vyhláška č. 14/2005 Sb., o předškolním vzdělávání v aktuálním znění (po poslední novele č. 306/2025.)Garance

29.9.2025, JUDr. Hana Poláková, Zdroj: Verlag Dashöfer

Vyhláška č. 14/2005 Sb., o předškolním vzdělávání upravuje:

Změny v mateřských a základních školách po novele školského zákona a zákona o pedagogických pracovnících od 1. 9. 2025Garance

25.9.2025, JUDr. Hana Poláková, Zdroj: Verlag Dashöfer

V roce 2025 došlo k řadě novel školského zákona v souvislosti s přijetím jiných zákonů. Bylo to zákonem č. 52/2025 Sb., kterým se mění zákon č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších…

Novela školského zákona č. 267/2025 Sb.: Co znamená pro ředitele MŠGarance

23.9.2025, Verlag Dashöfer, Zdroj: Verlag Dashöfer

Kalendář ředitele základní školy 2025/26Garance

22.9.2025, Verlag Dashöfer, Zdroj: Verlag Dashöfer

Aktualizováno dle zákona č. 267/2025 Sb. (účinnost od 1. 9. 2025) a souvisejících předpisů včetně vyhlášky č. 160/2024 Sb. a č. 146/2024…

Kalendář ředitele MŠ 2025/2026 s konkrétními termínyGarance

22.9.2025, Verlag Dashöfer, Zdroj: Verlag Dashöfer

Aktualizováno dle zákona č. 267/2025 Sb. (účinnost od 1. 9. 2025) a souvisejících předpisů včetně vyhlášky č. 160/2024 Sb. a č. 146/2024…

Novela školského zákona č. 267/2025 Sb.: Co musí vědět ředitelé základních školGarance

21.9.2025, Verlag Dashöfer, Zdroj: Verlag Dashöfer

Co přináší velká novela školského zákona (č. 267/2025 Sb.), účinná od 1. září 2025 (s některými výjimkami)? Podíváme se na důležité novinky, Fkteré se týkají ředitelů základních škol – co musejí vědět, připravit a jak se mohou změny dotknout provozní i…

Efektivní komunikace s rodiči na základní škole - neodmyslitelná součást vzdělávacího procesuGarance

18.8.2025, PhDr. Hana Havlínová, Ph.D., Zdroj: Verlag Dashöfer

Efektivně nastavená komunikace a spolupráce školy, respektive učitele a zákonných zástupců je prospěšná pro žáky, rodiče i samotné učitele, proto (pokud ji ještě nemáme vhodně nastavenou) bychom k ní měli směřovat od prvních dní, kdy žák vstoupí do školy.…

Pracovní list: Efektivní komunikace s rodičiGarance

18.8.2025, Verlag Dashöfer, Zdroj: Verlag Dashöfer

Rozvoj emoční inteligence u dětíGarance

15.7.2025, Bc. Eva Kolářová, Zdroj: Verlag Dashöfer

Ačkoliv si každý dokáže pod pojmem emoce něco představit, psychologie pro ně má (jak je tomu zvykem) řadu různých definic. Nejdůležitějším aspektem emocí však je, že jsou jakýmsi ”nositelem významnosti“ - tedy že emoce se spouští v situacích, které jsou pro…

Proč a jak se má změnit výuka na 1. stupni ZŠ ve vzdělávací oblasti Člověk a jeho světGarance

30.6.2025, PhDr. Hana Havlínová, Ph.D. , Zdroj: Verlag Dashöfer

Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (2025) navazuje na ten stávající (2023), který již při svém prvním schválení v roce 2005 přinesl novou integrovanou vzdělávací oblast Člověk a jeho svět koncipovanou pouze pro 1. stupeň ZŠ. Ta v kurikulárním…

Podrobný výtah změn podle novely školského zákona k 24. 6. 2025Garance

24.6.2025, Verlag Dashöfer, Zdroj: Verlag Dashöfer

V červnu Senát projednal návrhy, které mají dopad na každodenní chod škol – a některé z nich odmítl. Přinášíme vám stručný přehled toho, co novela školského zákona skutečně mění, co zůstává v platnosti a co školy čeká v nejbližších letech. Zaměřujeme se na…

Adaptační období v 1. ročníku základní školy - nutnost nebo vstřícný krok směrem k podpoře plynulého přechodu z mateřské do základní školy?Garance

15.5.2025, PhDr. Hana Havlínová, Ph.D. , Zdroj: Verlag Dashöfer

(Ne)užitečnost odkladů povinné školní docházky je odborníky diskutována již delší dobu. Pokud odhlédneme od legislativních změn, které jsou aktuálně v procesu schvalování a měly by vstoupit v platnost od školního roku 2026/2027, a podíváme se na vstup do…

Pracovní list pro učitele: Relaxační techniky pro zklidnění tenze u žákůGarance

29.4.2025, Verlag Dashöfe, Zdroj: Verlag Dashöfer

CÍL PRACOVNÍHO LISTU: Pomoci žákům zvládat stres, podpořit jejich psychickou pohodu a vytvořit klidnější školní prostředí.

Pracovní list pro učitele: Prevence úzkosti u žáků na 1. stupniGarance

29.4.2025, Verlag Dashöfe, Zdroj: Verlag Dashöfer

CÍL PRACOVNÍHO LISTU: Pomoci žákům cítit se ve škole bezpečně a předcházet nadměrné úzkosti.

Pracovní list pro učitele: Prevence úzkosti u žáků staršího školního věkuGarance

29.4.2025, Verlag Dashöfe, Zdroj: Verlag Dashöfer

CÍL PRACOVNÍHO LISTU: Podpořit žáky v prevenci a zvládání stresu a úzkosti, pomoci pedagogům zavést relaxační techniky do výuky a vytvořit ve škole bezpečné a podnětné prostředí pro duševní zdraví…

Flexi novela zákoníku práce: Průvodce změnami pro školy a školská zařízeníGarance

27.3.2025, JUDr. Hana Poláková, Zdroj: Verlag Dashöfer

Do Senátu ČR byla postoupena Poslaneckou sněmovnou schválená změna zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce. Přináší změny, které by měly přispět k větší flexibilitě pracovněprávních vztahů. Společně se na tyto změny, které se mohou promítnout do i do řešených…

Šikana a kyberšikana: Jak je rozpoznat, předcházet jim a efektivně je řešitGarance

21.3.2025, Bc. Eva Kolářová, Zdroj: Verlag Dashöfer

Změny v RVP ZV: Co přináší revize rámcového vzdělávacího programu pro základní školy?Garance

13.3.2025, PhDr. Hana Havlínová, Ph.D., Zdroj: Verlag Dashöfer

Ve vzdělávání se dlouhodobě diskutuje o jeho kvalitě, aktuálnosti, a především užitečnosti pro žáky. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání byl vydán v roce 2005, tedy před dvaceti lety, následně došlo k několika úpravám a doplnění. Poslední větší…

Šikana a kyberšikana: Základní rozdíly, formy a hranice mezi škádlením a šikanouGarance

3.3.2025, Bc. Eva Kolářová, Zdroj: Verlag Dashöfer

Šikana a kyberšikana se řadí k největším celosvětovým problémům. Ačkoliv se často vyskytují ve školním prostředí, jejich dopady přesahují hranice vzdělávacích institucí a ovlivňují celou…

Výběr z Výroční zprávy České školní inspekce - základní vzděláváníGarance

3.2.2025, Mgr. Lenka Polášková, Zdroj: Verlag Dashöfer

Základní vzdělávání se ve školním roce 2023/2024 uskutečňovalo podle Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání s úpravou ve vzdělávací oblasti Jazyk a jazyková komunikace. Úprava konkretizuje způsoby výuky českého jazyka jako druhého jazyka. V…

Užívání sociálních sítí a jejich vliv na duševní zdraví mladýchGarance

5.12.2024, Bc. Eva Kolářová, Zdroj: Verlag Dashöfer

V moderní době se užívání internetu, a zpravidla sociálních sítí, stalo nedílnou součástí každodenního života člověka. Sociální sítě jsou nyní rychlým a snadným způsobem komunikace, získávání informací či trávení volného času, přičemž nejčastějšími uživateli…

Preventivní techniky pro zklidnění tenze žáků staršího školního věkuGarance

7.11.2024, Bc. Eva Kolářová, Zdroj: Verlag Dashöfer

Úzkost a strach jsou primární emoce, které jsou přirozenou součástí života všech lidí. Stejně jako všechny ostatní emoce mají i strach a úzkost svou specifickou funkci a představují pro člověka určitý přínos. Díky těmto emocím totiž dokážeme rozpoznat…

Spolupráce školy a OSPOD - Záškoláctví, vzor hlášení neomluvené absence žákaGarance

12.10.2024, Mgr. Marika Kropíková, Zdroj: Verlag Dashöfer

Jedním z úkolů školy je práce se záškoláctvím žáků. V rámci prevence, řešení a zavádění opatření je nezbytná úzká spolupráce s:

Spolupráce školy a orgánu sociálně-právní ochrany dětíGarance

16.9.2024, Mgr. Marika Kropíková, Zdroj: Verlag Dashöfer

Spolupráce mezi školami a orgány sociálně-právní ochrany dětí (dále jen OSPOD) je klíčová a žádoucí. V praxi však obě strany často narážejí na nedorozumění, která pramení z mylných nebo zavádějících představ o tom, co mohou jednotliví účastníci udělat a jak…

Plnění povinné školní docházky v zahraničí, v zahraniční škole na území České republiky nebo v evropské školeArchiv

13.9.2024, PaedDr. František Havelka, PhD., JUDr. Hana Poláková, Zdroj: Verlag Dashöfer

Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), v platném znění (dále jen školský zákon), vymezuje v § 36 a následujících podmínky plnění povinné školní docházky. Školní docházka je povinná po dobu devíti…

Přijímání cizinců do MŠ, ZŠ, SŠ a ZUŠArchiv

11.9.2024, PaedDr. František Havelka, Ph.D., JUDr. Hana Poláková, Zdroj: Verlag Dashöfer

Přístup cizinců ke vzdělávání a školským službám je legislativně vymezen v § 20 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších změn a dodatků. Smyslem zákona je naplnit právo…

Žádost o stanovení jiného způsobu plnění povinné školní docházkyArchiv

11.9.2024, PaedDr. František Havelka, PhD., JUDr. Hana Poláková, Zdroj: Verlag Dashöfer

podle § 40 písm. b) a § 42 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších…

Nahrávám...
Nahrávám...