dnes je 7.10.2024

Počet případů, kdy se děti či mladiství svěřují s problémy z online světa, vzrostl o desítky procent. Pomoci může vzdělávání a prevence, říkají odborníci z českého Safer Internet Centra

1.10.2024, Zdroj: Člověk v tísni

Sdružení CZ.NIC, společnost Člověk v tísni, Linka bezpečí a Dětské krizové centrum se shodly na pokračování úspěšné spolupráce při provozování českého Safer Internet Centra (SIC). Jeho cílem je zvyšovat bezpečnost dětí v prostředí internetu. Konsorcium čtyř…

Spolupráce školy a orgánu sociálně-právní ochrany dětíGarance

16.9.2024, Mgr. Marika Kropíková, Zdroj: Verlag Dashöfer

Spolupráce mezi školami a orgány sociálně-právní ochrany dětí (dále jen OSPOD) je klíčová a žádoucí. V praxi však obě strany často narážejí na nedorozumění, která pramení z mylných nebo zavádějících představ o tom, co mohou jednotliví účastníci udělat a jak…

Plnění povinné školní docházky v zahraničí, v zahraniční škole na území České republiky nebo v evropské školeGarance

13.9.2024, PaedDr. František Havelka, PhD., JUDr. Hana Poláková, Zdroj: Verlag Dashöfer

Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), v platném znění (dále jen školský zákon), vymezuje v § 36 a následujících podmínky plnění povinné školní docházky. Školní docházka je povinná po dobu devíti…

Přijímání cizinců do MŠ, ZŠ, SŠ a ZUŠGarance

11.9.2024, PaedDr. František Havelka, Ph.D., JUDr. Hana Poláková, Zdroj: Verlag Dashöfer

Přístup cizinců ke vzdělávání a školským službám je legislativně vymezen v § 20 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších změn a dodatků. Smyslem zákona je naplnit právo…

Žádost o stanovení jiného způsobu plnění povinné školní docházkyGarance

11.9.2024, PaedDr. František Havelka, PhD., JUDr. Hana Poláková, Zdroj: Verlag Dashöfer

podle § 40 písm. b) a § 42 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších…

Žádost o povolení plnění povinné školní docházky způsobem individuálního vzděláváníGarance

10.9.2024, PaedDr. František Havelka, PhD., JUDr. Hana Poláková, Zdroj: Verlag Dashöfer

Popis prostorového a materiálně technického zabezpečen vzdělávání a podmínek ochrany zdraví individuálně vzdělávaného žáka;

Jiný způsob plnění povinné školní docházkyGarance

9.9.2024, PaedDr. František Havelka, PhD., JUDr. Hana Poláková, Zdroj: Verlag Dashöfer

Plnění povinné školní docházky upravuje třetí část zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších…

Kalendář ředitele mateřské školy pro školní rok 2024/25Garance

6.9.2024, PaedDr. František Havelka, Ph.D., Zdroj: Verlag Dashöfer

Období školního vyučování a období prázdnin stanovuje zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů. Podrobnosti k organizaci školního roku, druhy, délku a termíny…

Kalendář ředitele základní školy pro školní rok 2024/25Garance

6.9.2024, PaedDr. František Havelka, Ph.D., Zdroj: Verlag Dashöfer

Období školního vyučování a období prázdnin stanovuje zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů. Podrobnosti k organizaci školního roku, druhy, délku a termíny…

Jaká jsou rizika spojená s generativní umělou inteligencí? Odpověď nabízí nová publikace na podporu mediální gramotnosti určená veřejnosti

4.9.2024, Zdroj: Central European Digital Media Observatory, CEDMO

Tým E-Bezpečí z Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci ve spolupráci s Univerzitou Karlovou a hubem CEDMO připravil novou elektronickou publikaci.

Směrnice o vedení dokumentace školGarance

2.9.2024, PaedDr. František Havelka, Ph.D., JUDr. Hana Poláková, Zdroj: Verlag Dashöfer

Směrnice ředitele školy se vydává na základě § 28 odst. 6 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a vyhlášky č. 364/2005 Sb., o vedení dokumentace škol a…

Co čeká školy v novém školním roce?

2.9.2024, Zdroj: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy

Podle odhadů MŠMT by mělo ve školním roce 2024/25 na základní školy docházet přibližně 998 tisíc žáků, z toho 579 tisíc na 1. stupeň a 419 tisíc na 2. stupeň. Do 1. ročníků základních škol by mělo nastoupit necelých 118 tisíc nových žáků. Celkově by na…

ČŠI a kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání ve školním roce 2024/2025Garance

1.9.2024, Mgr. Lenka Polášková, Zdroj: Verlag Dashöfer

Pro základní školy bude v následujícím školním roce společným jmenovatelem „otevřenost a alternativa”. Česká školní inspekce se dlouhodobě zaměřuje na otevřenou komunikaci škol vůči vnějším partnerům, přístup k alternativním metodám a formám výuky a jejich…

ČŠI a priority v základním vzdělávání ve školním roce 2024/2025Garance

1.9.2024, Mgr. Lenka Polášková, Zdroj: Verlag Dashöfer

Česká školní inspekce tradičně vydala klíčové dokumenty definující její směřování, priority a úkoly, tentokrát pro školní rok 2024/2025. Obvykle se v prioritách promítají výsledky předchozího školního roku a samozřejmě také…

Novinky pro školní rok 2024/2025Garance

27.8.2024, JUDr. Hana Poláková, Zdroj: Verlag Dashöfer

MŠMT opět podpoří kurzy českého jazyka pro ukrajinské studenty

23.8.2024, Zdroj: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) představuje druhý ročník programu na podporu jazykového vzdělávání pro ukrajinské migranty v České republice, jehož cílem je usnadnit jejich integraci a přístup ke studiu na českých vysokých…

Česká školní inspekce a předškolní vzdělávání ve školním roce 2024/2025Garance

8.8.2024, Mgr. Lenka Polášková, Zdroj: Verlag Dashöfer

Česká školní inspekce tradičně vydala klíčové dokumenty definující její směřování, priority a úkoly, tentokrát pro školní rok 2024/2025. Obvykle se v prioritách promítají výsledky předchozího školního roku a samozřejmě také…

Češi nevyužívají re-use centra a málo obnovují staré věci. Rádi utrácejí za nové oblečení a udržitelnost neřeší

29.5.2024, Zdroj: Univerzita Karlova

Většina Čechů neví, k čemu slouží takzvaná re-use centra. Osobně je navštívilo pouze sedm procent respondentů. Jde o místa, kam mohou lidé bezplatně odevzdat drobnější a stále funkční předměty z domácnosti, které už nepoužívají. Téměř polovina lidí si nové…

Soutěž Kraje pro bezpečný internet zná své vítěze

29.5.2024, Zdroj: Krajský úřad Plzeňského kraje

Rekordních 55.000 žáků a studentů se v letošním roce zúčastnilo soutěžního kvízu Kraje pro bezpečný internet. V Plzeňském kraji se do projektu zapojilo na 4.500 účastníků. Nejlepším krajským zástupcům předal ceny v úterý 28. května hejtman Rudolf…

Letošní přijímací řízení na střední školy přineslo jasný přehled o prioritách deváťáků, největší zájem měli o gymnázia, IT obory nebo obchodní akademie

28.5.2024, Zdroj: Krajský úřad Středočeského kraje

Na střední školy ve Středočeském kraji bylo během letošního přijímacího řízení do denního studia podáno 12 081 přihlášek s nejvyšší prioritou. Nejvíce přihlášek podle první priority bylo v oboru Gymnázium, Informační technologie, Obchodní akademie, Předškolní…

Zlatý list prověřil znalosti dětí o přírodě. Krajští úředníci přijeli s lesní pedagogikou

23.5.2024, Zdroj: Krajský úřad Kraje Vysočina

Děti soutěžily v šestičlenných družstvech rozdělených na dvě tříčlenné hlídky, a to v kategorii mladších (3.–6. třída) a starších (7.–9. třída). „Soutěž Zlatý list je krásná v tom, že přijíždí děti, jejichž tým celoročně spolupracuje a dělá…

Středoškoláci si nanečisto ve Studentských volbách zvolili zástupce do Evropského parlamentu

22.5.2024, Zdroj: Člověk v tísni

V úterý 21. a ve středu 22. května proběhly na středních školách po celé České republice Studentské volby do Evropského parlamentu. Platný hlas odevzdalo 22 880 studentů. Zapojilo se 297 škol, výsledky voleb jich v řádném termínu odeslalo 265. Projekt na…

Dnes a zítra budou středoškoláci nanečisto volit zástupce do Evropského parlamentu ve Studentských volbách

21.5.2024, Zdroj: Člověk v tísni

V úterý 21. května a ve středu 22. května proběhnou Studentské volby do Evropského parlamentu. Volby pořádá již po patnácté vzdělávací program Jeden svět na školách (JSNS) společnosti Člověk v…

Nejlepší vydří dráhu vymyslela třída z Písku. Startuje poslední etapa programu pro školy!

21.5.2024, Zdroj: Český olympijský výbor

Celkem se do třetí etapy zapojilo 48 škol, které zaslaly 82 vydřích drah. Oceněno bylo pět nejlepších. Porota hodnotila pestrost, zapojení všech žáků třídy i atmosféru. Bonusové body se rozdávaly za zpracování videa, umístění loga akce či za využití…

Relaxační techniky pro zklidnění tenze žákůGarance

15.5.2024, Bc. Eva Kolářová, Zdroj: Verlag Dashöfer

Škola je pro většinu žáků prvním místem, ve kterém jsou vystavováni větší míře stresu, psychické zátěži a jiným problémovým situacím. Není tedy neobvyklé, že se u nich vyskytnou pocity úzkosti či strachu, způsobené vyučováním, zkoušením či sociálním kontaktem…

Cena Gratias Tibi oceňující aktivní mladé lidi do 30 let zná své finalisty

15.5.2024, Zdroj: Člověk v tísni

Do 11. ročníku Ceny Gratias Tibi pořádané vzdělávacím programem Jeden svět na školách společnosti Člověk v tísni bylo nominováno 75 projektů. Porota vybrala celkem devět finalistů. Vítězové jednotlivých kategorií budou vyhlášeni 24. září na slavnostním…

Studentské volby do Evropského parlamentu

13.5.2024, Zdroj: Člověk v tísni

Studentské volby do Evropského parlamentu se uskuteční ve dnech 21. a 22. května. Zveme Vás ke sledování streamu předvolební debaty, která proběhne již tento čtvrtek 16. května od 10:30 do…

MMR podpořilo skoro 400 školek. Víc míst pro předškoláky vznikne i v novém programovém období

13.5.2024, Zdroj: Evropský fond pro regionální rozvoj

Posílení kapacit podporuje MMR i v novém programovém období. Na předškolní vzdělávání vyčlenil zhruba 4,3 miliardy korun z Evropského fondu pro regionální rozvoj (EFRR). Přispějí například ke zlepšení podmínek, jako je úprava hygienického zázemí, venkovních…

Startují Týdny mediálního vzdělávání. Nezávislé žurnalistice a posilování mediální gramotnosti se během nich budou věnovat vyučující a vzdělavatelé z rekordních 250 škol a dalších institucí

6.5.2024, Zdroj: Člověk v tísni

Už poosmé pořádá vzdělávací program Jeden svět na školách (JSNS) společnosti Člověk v tísni akci na podporu mediální gramotnosti mladých lidí s názvem Týdny mediálního vzdělávání.

Zapojení regionálního školství do programu ERASMUS+ je nyní snadnější

18.4.2024, Zdroj: Krajský úřad Moravskoslezského kraje

Nová role krajů jakožto koordinátorů projektů Erasmus+ zajišťuje větší podporu kvality a inovací ve vzdělávacích institucích na regionální úrovni. První výsledky lze vidět na příkladech Královéhradeckého a Moravskoslezského kraje, které jako první získaly…

Umělá inteligence ve výuce: praktické materiály na portálu JSNS.CZ vhodné i pro vyučující, kteří s AI začínají

18.4.2024, Zdroj: Člověk v tísni

Generuje texty, vytváří obrázky a videa, umí řídit auta nebo třeba doporučuje, jaký film si na streamovacích platformách pustit jako další. Ano, řeč je o umělé inteligenci.

Školy se v průřezových tématech nově zaměří na oblasti směřující k sobě, ke společnosti a ke světu

18.4.2024, Zdroj: Člověk v tísni

Zapojila ses do tvorby revize rámcových vzdělávacích programů, na jejichž základě školy mohou sestavovat své vlastní školní vzdělávací programy, podle kterých pak vypadá výuka v dané škole. Byla jsi členkou skupiny Národního pedagogického institutu (NPI),…

Prevence vzniku úzkosti u žáků mladšího školního věkuGarance

15.4.2024, Bc. Eva Kolářová, Zdroj: Verlag Dashöfer

Úzkost a strach je naprosto přirozená součást života každého z nás, a každý si tedy dokáže vybavit situaci, ve které tyto emoce někdy zažíval. Dokáže si představit, z čeho má strach, co v něm vyvolává úzkost, jak sám tyto emoce vnitřně prožívá a jak se…

Pojeďte s námi na Letní školu pro pedagogy 2024

15.4.2024, Zdroj: Člověk v tísni

Jste pedagog/pedagožka základní nebo střední školy a rádi byste strávili část léta setkáním s inspirativními lektory a kolegy z ostatních škol?

Umělá inteligence ve školách jako dobrý pomocník, ale zlý pán

12.4.2024, Zdroj: Technická univerzita v Liberci

S umělou inteligencí je potřeba ve výuce počítat a zároveň žákům vysvětlovat etickou a právní stránku výstupů AI. Shodli se na tom řečníci konference. „Úkolem školy je připravit žáky a studenty na život ve světě, kde budou používat umělou inteligenci,…

Jak poznat nadané dítě a jak s ním dále pracovat? ZŠ Konečná Karlovy Vary spojí nově síly s Karlovarskou agenturou rozvoje podnikání

9.4.2024, Zdroj: Krajský úřad Karlovarského kraje

Školy se často zaměřují na děti, které probírané učivo nezvládají. Organizují doučování nebo dávají doplňkové domácí úkoly. Ale co děti, které jsou naopak “napřed”, kterým to “pálí” víc a ve škole se prakticky nudí nebo “stojí na…

MŠMT vydává k Mezinárodnímu dni Romů nové výukové materiály

8.4.2024, Zdroj: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy

Cílem těchto vzdělávacích materiálů je podpořit interkulturní vzdělávání a výchovu ke vzájemnému respektu a toleranci. Představují cenný zdroj pro učitele a umožňují začlenit témata spojená s romskou kulturou do výuky různých předmětů jako jsou dějepis,…

Školám by prospěla spolupráce s kvalifikovanými trenéry z klubů, ČUS nabídne ministerstvu školství součinnost

28.3.2024, Zdroj: Česká unie sportu

Ministerstvo školství plánuje zvýšit tělesnou aktivitu dětí a mládeže ve školách tím, že zlepší kvalitu hodin tělesné výchovy, podpoří pohyb dětí v průběhu celého dne, nabídne více volnočasových kroužků a zkvalitní stav školních sportovišť. Uvádí to plán…

Umělá inteligence (AI) ve výuce cizích jazyků

25.3.2024, Zdroj: Pedagogická fakulta UK

Dovolujeme si vás pozvat na 47. CELOSTÁTNÍ SEMINÁŘ K TEORETICKÝM ZÁKLADŮM DIDAKTIKY CIZÍCH JAZYKŮ na téma UMĚLÁ INTELIGENCE (AI) VE VÝUCE CIZÍCH JAZYKŮ

I-KAP II rozšířil na školách v kraji inovativní výuku i moderní vybavení

21.3.2024, Zdroj: Krajský úřad Kraje Vysočina

„Projekt se zaměřoval především na podporu škol při vytváření aktivizačního učebního klimatu nezbytného pro rozvoj gramotností a klíčových kompetencí žáků druhého stupně základních a také středních škol. Hlavním přínosem byla možnost pořízení moderních…

Rizikové chování: S čím experimentují české děti?

21.3.2024, Zdroj: Vláda ČR

Výzkumný tým studie HBSC Univerzity Palackého v Olomouci dnes ve spolupráci s Úřadem vlády České republiky představil výsledky české části mezinárodní studie zaměřené na rizikové chování dětí ve věku 11–15…

Učitelé v rolích žáků, v Českých Budějovicích bude poprvé Učiteling

19.3.2024, Zdroj: Krajský úřad Jihočeského kraje

Celodenní program je pro učitele ze základních a středních škol z Jihočeského kraje připravený na Střední škole polytechnické v Českých Budějovicích. Učitelé se v průběhu dne zúčastní tří různých workshopů dle vlastního výběru, a to v roli žáka. Seznámí se tak…

Týdny mediálního vzdělávání nabídnou celodenní vzdělávací a networkingovou akci, diskuze s novináři v regionech a materiály do výuky. Věnovat se budou i obrazu EU v médiích.

19.3.2024, Zdroj: Člověk v tísni

Již po osmé se vyučující mohou zapojit do projektu na podporu mediální gramotnosti s názvem Týdny mediálního vzdělávání. Během nich budou mít možnost zúčastnit se celodenní vzdělávací a networkingové akce s názvem Veletrh mediálního vzdělávání, zapojit se se…

Festival Jeden svět se opět vrací do kin

18.3.2024, Zdroj: Fakulta sociálních věd Univerzita Karlova

26. ročník Mezinárodního filmového festivalu o lidských právech Jeden svět proběhne ve 48 městech po celém Česku od 20. března do 21. dubna. V Praze se diváci mohou těšit na promítání od 20. do 28.…

Expozice, která s vámi klidně i pohovoří. iQLANDIA spolu s TUL připravily novou expozici o umělé inteligenci

18.3.2024, Zdroj: Technická univerzita v Liberci

„Technologie AI není nová, první pokusy o její vytvoření jsou stejně staré jako vývoj samotných počítačů, ale v posledním desetiletí se podařilo práci na AI prudce akcelerovat a za pár let to bude běžná součást našich životů, stejně jako jsou dnes chytré…

Hodnocení Strategie 2030+: Zlepšila se péče ve školkách i vybavení škol

15.3.2024, Zdroj: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy

V  mateřských školách se daří snižovat počet dětí ve třídách, školky zároveň navyšují kapacity. Výrazně se zlepšilo vybavení škol technikou. Školy také zaměstnávají více školních psychologů a speciálních pedagogů. To jsou hlavní závěry průběžné…

Otevřený dopis Asociace speciálních pedagogů ministru školství Bekovi

15.3.2024, Zdroj: České noviny

Speciální pedagogové vyjádřili nesouhlas s návrhem MŠMT sloučit některá zařízení ústavní a ochranné výchovy v otevřeném dopisu Asociace speciálních pedagogů ministru školství Bekovi.

Pražské střední školy testují unikátní výukový projekt o finanční gramotnosti, může pomoci výuce v ČR

14.3.2024, Zdroj: Vysoká škola chemicko-technologická v Praze

Hlavním cílem projektu je výrazně zlepšit úroveň finanční gramotnosti mezi žáky středních škol. Tento ambiciózní záměr nejenže směřuje k poskytnutí nezbytných znalostí a dovedností pro zodpovědné a efektivní nakládání s osobními financemi, ale také aspiruje na…

Platforma Vzdělávání v datech nabízí přehledné vizualizace

13.3.2024, Zdroj: Česká školní inspekce

Již více než dva roky zpřístupňuje Česká školní inspekce prostřednictvím platformy www.vzdelavanivdatech.cz vybrané relevantní informace o vzdělávání v České republice vycházející z různých typů národních i mezinárodních hodnoticích aktivit a také ze souboru…

Jaderné elektrárny Temelín a Dukovany budou od dubna jezdit do českých škol. ČEZ spouští speciální vzdělávací program. Školy už se na „Setkání s energií“ mohou registrovat.

13.3.2024, Zdroj: Skupina ČEZ

Virtuální prohlídky jaderných elektráren Temelín a Dukovany, netradiční fyzikální pokusy, a především pak diskuze s odborníky na energetiku. Takové jsou hlavní body devadesátiminutového programu „Setkání s energií“, který ČEZ od dubna spouští pro…

Nahrávám...
Nahrávám...