dnes je 11.5.2025

Změny v RVP ZV: Co přináší revize rámcového vzdělávacího programu pro základní školy?Garance

13.3.2025, PhDr. Hana Havlínová, Ph.D., Zdroj: Verlag Dashöfer

Ve vzdělávání se dlouhodobě diskutuje o jeho kvalitě, aktuálnosti, a především užitečnosti pro žáky. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání byl vydán v roce 2005, tedy před dvaceti lety, následně došlo k několika úpravám a doplnění. Poslední větší…

Výběr z Výroční zprávy České školní inspekce - základní vzděláváníGarance

3.2.2025, Mgr. Lenka Polášková, Zdroj: Verlag Dashöfer

Základní vzdělávání se ve školním roce 2023/2024 uskutečňovalo podle Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání s úpravou ve vzdělávací oblasti Jazyk a jazyková komunikace. Úprava konkretizuje způsoby výuky českého jazyka jako druhého jazyka. V…

ČŠI a priority v základním vzdělávání ve školním roce 2024/2025Garance

1.9.2024, Mgr. Lenka Polášková, Zdroj: Verlag Dashöfer

Česká školní inspekce tradičně vydala klíčové dokumenty definující její směřování, priority a úkoly, tentokrát pro školní rok 2024/2025. Obvykle se v prioritách promítají výsledky předchozího školního roku a samozřejmě také…

ČŠI a kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání ve školním roce 2024/2025Garance

1.9.2024, Mgr. Lenka Polášková, Zdroj: Verlag Dashöfer

Pro základní školy bude v následujícím školním roce společným jmenovatelem „otevřenost a alternativa”. Česká školní inspekce se dlouhodobě zaměřuje na otevřenou komunikaci škol vůči vnějším partnerům, přístup k alternativním metodám a formám výuky a jejich…

Obecné informace k přiznanému uzpůsobení podmínek konání maturitní zkouškyGarance

1.6.2024, Mgr. Martin Kaplán, Zdroj: Verlag Dashöfer

Žák s přiznaným uzpůsobením podmínek pro konání maturitní zkoušky je žák se zdravotním postižením nebo zdravotním znevýhodněním, kterému je na základě jeho žádosti umožněno konat maturitní zkoušku za podmínek odpovídajících jeho (vzdělávacím)…

Zdroje metodického vedeníGarance

1.5.2024, PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D., Zdroj: Verlag Dashöfer

Z výzkumu prezentovaného Němcem a Strnadovou (2018) vyplývá, že asistenti pedagoga v praxi využívají tyto zdroje metodické podpory:

Asistent pedagoga financovaný z běžného rozpočtu školyGarance

1.5.2024, PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D., Zdroj: Verlag Dashöfer

Výše uvedené financování pozice asistenta pedagoga počítá s dotacemi, které jsou školám a školským zařízením poskytovány ze státního rozpočtu specificky na plat asistenta pedagoga. Vedle toho ale existuje i možnost platit asistenta pedagoga z běžného rozpočtu…

LiteraturaGarance

1.5.2024, PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D., Zdroj: Verlag Dashöfer

Bartoňová, M. (2003). Strategie a přístupy k efektivnějšímu vzdělávání romského etnika. In: Vítková, M. Integrativní školní (speciální) pedagogika. Brno: MSD, 2. vydání, s. 204–218. ISBN 0-86633-22-5.…

Jiné formy asistence: osobní asistentGarance

1.5.2024, PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D., Zdroj: Verlag Dashöfer

Pozice osobního asistenta se od profese asistenta pedagoga v mnoha ohledech poměrně významně liší. V první řadě je potřeba zdůraznit, že nejde o pozici z oblasti školství, ale o profesi z oblasti sociálních služeb – spadá tedy do resortu Ministerstva práce a…

Další vzdělávání asistentů pedagogaGarance

1.5.2024, PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D., Zdroj: Verlag Dashöfer

V oblasti dalšího vzdělávání se i na asistenty pedagoga – stejně jako na všechny ostatní pedagogické pracovníky – vztahuje ustanovení § 24 zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických…

Asistent pedagoga ve speciální školeGarance

1.5.2024, PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D., Zdroj: Verlag Dashöfer

Podle upravené verze vyhlášky č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných (ve znění novely vyhláškou č. 196/2019 Sb.), platné od ledna 2020, ve většině speciálních škol a tříd už v současnosti není možné financovat…

Jiné formy asistence: školní asistentGarance

1.5.2024, PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D., Zdroj: Verlag Dashöfer

Pozice školního asistenta byla vytvořena a dosud existuje pro potřeby projektů financovaných z dotací Evropské unie (aktuálně jde nejčastěji o zjednodušené projekty – tzv. „šablony”). Ředitel školy nebo školského zařízení může pozici školního asistenta zřídit…

Vymezení pozice asistenta pedagogaGarance

1.5.2024, PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D., Zdroj: Verlag Dashöfer

Základní vymezení pozice asistenta pedagoga lze najít v zákoně o pedagogických pracovnících, ve školském zákoně a ve vyhlášce o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.

Ekonomické zabezpečení pozice a plat asistenta pedagogaGarance

1.5.2024, PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D., Zdroj: Verlag Dashöfer

Ekonomické zabezpečení – získávání prostředků na platy asistentů pedagoga – se v současné době liší v závislosti na tom, zda jde o asistenta pedagoga v běžné (nikoli speciální) škole, nebo o asistenta ve škole speciální (oficiální terminologií „ve škole…

Asistent pedagoga v běžné školeGarance

1.5.2024, PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D., Zdroj: Verlag Dashöfer

Asistenti pedagoga v běžných mateřských a základních školách jsou v současnosti hrazeni ze systému podpůrných opatření – škola tedy dostává na jejich plat dotaci, ve výši předepsané tzv. normovanou finanční náročností, na základě doporučení školského…

Dítě z Ukrajiny v MŠ - důležité informace + vzory dokumentů ke staženíGarance

1.8.2023, Zdroj: Verlag Dashöfer

V této chvíli dostávají ukrajinští uprchlíci tzv. ”vízum za účelem strpění“. Okamžikem udělení víza za účelem strpění se osoba stává účastníkem systému veřejného zdravotního pojištění s přístupem ke zdravotní péči v plném rozsahu s tím, že pojistné za ní…

Obsah vzdělávání v MŠ - Lex UkrajinaGarance

6.6.2023, Mgr. Lenka Polášková, Zdroj: Verlag Dashöfer

Při vzdělávání dítěte, které je cizincem, ředitel mateřské školy, za účelem adaptace této osoby na vzdělávání podle školského zákona, může po dobu nezbytně nutnou zčásti nebo zcela nahradit vzdělávací obsah školního vzdělávacího programu jiným vhodným…

Aktuality ve vzdělávání ve školním roce 2022/2023Garance

17.10.2022, JUDr. Hana Poláková, Zdroj: Verlag Dashöfer

S čím se budou ředitelé škol a školských zařízení potýkat v tomto školním roce? Pojďme se společně podívat na ty nejdůležitější změny, které se Vás dotýkají.

Oznámení o ukončení vzdělávání v češtině/ukrajinštiněGarance

29.8.2022, Zdroj: Verlag Dashöfer

v mateřské/základní/střední škole, jejíž činnost vykonává

Výzva k doložení důvodů nepřítomnosti v češtině/ukrajinštiněGarance

29.8.2022, Zdroj: Verlag Dashöfer

Škola / Школа…

Informace k úhradě za předškolní vzdělávání v ukrajinštiněGarance

25.4.2022, Zdroj: Verlag Dashöfer

Дітей приймають у Дитячий садок (ДС) з метою перебування протягом всього дня. Батьки самі обирають оптимальну кількість годин для перебування своєї дитини у…

Informace k úhradě za předškolní vzdělávání v češtiněGarance

25.4.2022, Zdroj: Verlag Dashöfer

Děti jsou do Mateřské školy (MŠ) přijímány na celodenní docházku. Rodiče si sami zvolí optimální počet hodin pro pobyt svého dítěte v MŠ.

Evidenční list pro dítě v MŠ v češtině/ukrajinštiněGarance

25.4.2022, Zdroj: Verlag Dashöfer

EVIDENČNÍ LIST PRO DÍTĚ V MŠ/  ОБЛІКОВА КАРТКА ДИТИНИ У ДИТЯЧОМУ…

Informace v ukrajinštině - Předškolní vzdělávání v ČRGarance

23.4.2022, Zdroj: Verlag Dashöfer

Завдання дошкільної освіти

Plán institucionalizace školních psychologů a speciálních pedagogů na základních školách od září 2022Garance

15.12.2021, PaedDr. Michal Černý, ředitel Odboru základního vzdělávání a mládeže MŠMT ČR, Zdroj: Verlag Dashöfer

Na tom, že systematické a trvalé zařazení školních psychologů a školních speciálních pedagogů do českého vzdělávacího systému je potřebné, panuje široká shoda. Princip společného vzdělávání, zvaný zjednodušeně „inkluze”, potřebuje ještě mnohá vylepšení, ale…

Plán institucionalizace školních psychologů a speciálních pedagogů na základních školách od září 2022Garance

15.12.2021, PaedDr. Michal Černý, ředitel Odboru základního vzdělávání a mládeže MŠMT ČR, Zdroj: Verlag Dashöfer

Na tom, že systematické a trvalé zařazení školních psychologů a školních speciálních pedagogů do českého vzdělávacího systému je potřebné, panuje široká shoda. Princip společného vzdělávání, zvaný zjednodušeně „inkluze”, potřebuje ještě mnohá vylepšení, ale…

Vzdělávání cizinců v mateřských a základních školách - změny ve vyhláškách o předškolním a základním vzděláváníGarance

10.8.2021, JUDr. Hana Poláková, Zdroj: Verlag Dashöfer

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy připravilo novelu vyhlášky č. 14/2005 Sb., o předškolním vzdělávání, ve znění pozdějších předpisů a vyhlášky č. 48/2005 Sb., o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky, ve znění…

Úvod do public relations (Vztahy s veřejností)Garance

6.2.2021, Mgr. Lenka Polášková, Zdroj: Verlag Dashöfer

Pro vedení mateřských škol, které doposud nemají zkušenosti s tvorbou marketingového mixu a s nástroji marketingové komunikace je vhodnou volbou zvolit jako první krok ke změně, Smysluplnou, strategicky, precizně zpracovanou práci s veřejností (public…

Výběr z marketingového mixu a jeho využití v praxi mateřské školyGarance

6.2.2021, Mgr. Lenka Polášková, Zdroj: Verlag Dashöfer

U modelu 4P je vždy nutné u pozice ceny (price) nutné zohlednit možnosti školy. Protože například mateřská škola zřizovaná městem, obcí, svazkem obcí bude limitována podmínkami vycházejícími z legislativního rámce. Jedná se například o výše úplaty za…

Marketingová komunikace v MŠGarance

5.2.2021, Mgr. Lenka Polášková, Zdroj: Verlag Dashöfer

Marketingová komunikace nejen v praxi mateřských škol, ale v celém systému školství je téma, se kterým se koncepčně ve své podstatě nepracuje. Rozsáhleji se konceptu marketingu ve školním prostředí zabýval Světlík (2009), který významněji upozornil na…

Marketingová komunikace v praxi škol a školských zařízeníGarance

4.2.2021, Mgr. Lenka Polášková, Zdroj: Verlag Dashöfer

Vzdělávací systém České republiky se nachází v procesu změn. Ty přináší nejen dopady, vyplývající z pandemie covid-19, rozšiřování digitalizace, ale také směřování strategie vzdělávací politiky. Koncept systému vzdělávání postupně přechází ke snaze inovace a…

Distanční vzdělávání - rozvrh distančního vzděláváníGarance

22.10.2020, Mgr. Marika Kropíková, Zdroj: Verlag Dashöfer

Pravidla pro distanční vzdělávání - vzor dodatku ke školnímu řáduGarance

22.10.2020, Mgr. Marika Kropíková, Zdroj: Verlag Dashöfer

Distanční vzdělávání - způsobyGarance

5.10.2020, Mgr. Marika Kropíková, Zdroj: Verlag Dashöfer

Zákon č. 561/2004 Sb., zákon o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (dále jen „školský zákon” nebo „ŠZ”), v platném znění, doznal novelou č. 349/2020 Sb. několika…

Novela zákona o pedagogických pracovnícíchGarance

24.8.2020, JUDr. Hana Poláková, Zdroj: Verlag Dashöfer

V Poslanecké sněmovně je připraven ke druhému čtení tisk č. 503/0, kterým vláda navrhuje změny zákona o pedagogických pracovnících. Návrh byl poslancům předán již 7. června 2019 a první čtení proběhlo 28. ledna 2020. Tiskem se již zabývá Výbor pro vědu,…

Nová pravidla financování asistenta pedagoga od 1. 1. 2020Garance

1.10.2019, JUDr. Hana Poláková, Zdroj: Verlag Dashöfer

V průběhu prázdninových měsíců vyšly ve Sbírce zákonů dva nové právní předpisy – nařízení vlády č. 195/2019 Sb. a vyhláška č. 196/2019 Sb. Těmito právními předpisy se novelizují dvě nařízení vlády a čtyři vyhlášky v částech souvisejících s novým financováním…

PHmax asistenta pedagoga - aktuální změna legislativyGarance

13.9.2019, Ing. Petra Schwarzová, Zdroj: Verlag Dashöfer

Děsí vás neustálé změny legislativy? Nastartování reformy se blíží, ale my jsme nepřetržitě zahrnování novelami již přijatých nařízení vlády a vyhlášek. Není všechno tak dramatické, pokud se dokážeme v dané legislativě orientovat. Pomůžeme vám objasnit, co…

Přijímání a integrace cizinců - regionální podporaGarance

3.4.2018, Bc. Lenka Polášková, Zdroj: Verlag Dashöfer

Důležitou součástí podpory integrace cizinců v České republice je síť regionální podpory, napříč kraji. Vytváří je centra na podporu integrace cizinců. Centra poskytují právní a sociální poradenství, konzultační služby i výuku češtiny. Služby těchto center…

Právní předpisyGarance

8.1.2017, PhDr. Marta Teplá, Zdroj: Verlag Dashöfer

zákon č. 178/2016 Sb., kterým se mění zákon 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a zákon 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších…

Úloha pedagoga ve vytváření pozitivního obrazu školyGarance

8.10.2015, Bc. Lenka Polášková, Zdroj: Verlag Dashöfer

Řada pedagogů vnímá v praxi jako problémové klima pedagogického týmu. Velice často právě týmy mateřských škol vykazují specifika a problémy vycházející z ryze ženského kolektivu. Pro zaměstnance školy je klíčovou osobností ředitelka školy. Její vize,…

Informace MŠMT č. j. 14 453/2005-24 (Věstník MŠMT č. 10/2005)Garance

31.5.2015, PhDr. Marta Teplá, Zdroj: Verlag Dashöfer

Organizace času pro pedagogy - Rozhodovací postupyZáznamGarance

4.11.2014, Ing. Petra Palasová, Zdroj: Verlag Dashöfer, Délka videa: 00:17:51

I když využíváte všechny dosud řečené stavební kameny organizace času, stále to nestačí, pokud se neumíte správně rozhodnout a určit priority. V této části videosemináře Vám lektorka nastíní nejdůležitější rozhodovací postupy pro snadnější určení důležitých…

Organizace času pro pedagogy - RealizaceZáznamGarance

4.11.2014, Ing. Petra Palasová, Zdroj: Verlag Dashöfer, Délka videa: 00:20:05

Na závěr semináře Vám lektorka poradí, jak se naučit všechny pomůcky organizace času zavést do reálného života a zvyknout si na ně.

Organizace času pro pedagogy - Práce s cílemZáznamGarance

31.10.2014, Ing. Petra Palasová, Zdroj: Verlag Dashöfer, Délka videa: 00:14:52

V této části videosemináře se začneme věnovat prvním postupným krokem v budování organizace vlastního času a tím je stanovit si cíle tak, abychom byli schopni je také naplnit. Lektorka poradí několik fíglů, jak na…

Organizace času pro pedagogy - Analýza časuZáznamGarance

31.10.2014, Ing. Petra Palasová, Zdroj: Verlag Dashöfer, Délka videa: 00:15:25

Čím to je, že čas, který máme na určitý úkol, letí tak rychle? V této lekci se seznámíme se zloději času, kteří nás vyrušují a znemožňují soustředění. Lektorka poradí, jak se se zloději času…

Organizace času pro pedagogy - SebehodnoceníZáznamGarance

27.10.2014, Ing. Petra Palasová, Zdroj: Verlag Dashöfer, Délka videa: 00:15:53

V této kapitole si v krátkých úkolech zhodnotíme nakládání s vlastním časem a naučíme se pomyslně přepnout z osobního do pracovního života pomocí tzv. mentálního mostu.

Organizace času pro pedagogy - Člověk je víc než časZáznamGarance

27.10.2014, Ing. Petra Palasová, Zdroj: Verlag Dashöfer, Délka videa: 00:10:29

V této části videosemináře se zamyslíme nad tím, zda cesta k cíli není někdy strastiplnější a nezabírá více času než si zaslouží samotný cíl.

Organizace času pro pedagogy - Pomalu je víc než rychleZáznamGarance

27.10.2014, Ing. Petra Palasová, Zdroj: Verlag Dashöfer, Délka videa: 00:14:03

Pomalu neznamená, že nebudeme spěchat s úkoly, které nám přináší náš pracovní život, ale že si námi stanovené změny budeme dávkovat postupně a tak, aby nám byly příjemné. Jak na to? Poradí lektorka a opět si vyzkoušíme na…

Organizace času pro pedagogy - Proč time management pro pedagogyZáznamGarance

26.10.2014, Ing. Petra Palasová, Zdroj: Verlag Dashöfer, Délka videa: 00:11:55

V první části videosemináře se v rámci jednoduchého úkolu zamyslíte nad tím, zda jste ve svém životě spokojeni a pokusíte se vyhodnotit svůj dosavadní pracovní a osobní život.

Nahrávám...
Nahrávám...