Člověk v tísni a studio Charles Games uveřejnily videohru Velvet 89: Ukazuje sametovou revoluci očima obyčejných lidí
17.10.2024, Zdroj: Člověk v tísni
Hra odhaluje příběhy obyčejných lidí, kteří přispěli k pádu komunistického režimu. Na základě historického výzkumu hráče provází pěti demonstracemi: od ekologických protestů v Teplicích, přes Národní třídu až po ostravskou generální stávku. Titul je zdarma…
Počet případů, kdy se děti či mladiství svěřují s problémy z online světa, vzrostl o desítky procent. Pomoci může vzdělávání a prevence, říkají odborníci z českého Safer Internet Centra
1.10.2024, Zdroj: Člověk v tísni
Sdružení CZ.NIC, společnost Člověk v tísni, Linka bezpečí a Dětské krizové centrum se shodly na pokračování úspěšné spolupráce při provozování českého Safer Internet Centra (SIC). Jeho cílem je zvyšovat bezpečnost dětí v prostředí internetu. Konsorcium čtyř…
Plnění povinné školní docházky v zahraničí, v zahraniční škole na území České republiky nebo v evropské školeGarance
13.9.2024,
, Zdroj: Verlag DashöferZákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), v platném znění (dále jen školský zákon), vymezuje v § 36 a následujících podmínky plnění povinné školní docházky. Školní docházka je povinná po dobu devíti…
Žádost o stanovení jiného způsobu plnění povinné školní docházkyGarance
11.9.2024,
, Zdroj: Verlag Dashöferpodle § 40 písm. b) a § 42 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších…
Žádost o povolení plnění povinné školní docházky způsobem individuálního vzděláváníGarance
10.9.2024,
, Zdroj: Verlag DashöferPopis prostorového a materiálně technického zabezpečen vzdělávání a podmínek ochrany zdraví individuálně vzdělávaného žáka;
Jiný způsob plnění povinné školní docházkyGarance
9.9.2024,
, Zdroj: Verlag DashöferPlnění povinné školní docházky upravuje třetí část zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších…
Jaká jsou rizika spojená s generativní umělou inteligencí? Odpověď nabízí nová publikace na podporu mediální gramotnosti určená veřejnosti
4.9.2024, Zdroj: Central European Digital Media Observatory, CEDMO
Tým E-Bezpečí z Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci ve spolupráci s Univerzitou Karlovou a hubem CEDMO připravil novou elektronickou publikaci.
Pracovní náplň a zařazení asistenta pedagoga u žáka se speciálními vzdělávacími potřebamiGarance
30.6.2024,
, Zdroj: Verlag DashöferPracovní náplň asistenta pedagoga u žáka se sociálním znevýhodněním (8. platová třída)Garance
30.6.2024,
, Zdroj: Verlag DashöferNáplň práce asistenta pedagoga u žáka s tělesným postiženímGarance
30.6.2024,
, Zdroj: Verlag DashöferPracovní náplň a zařazení asistenta pedagoga u integrovaného žáka v organizačním řádu školyGarance
30.6.2024,
, Zdroj: Verlag DashöferPracovní náplň asistenta pedagoga u žáka se zdravotním postižením (6. platová třída)Garance
30.6.2024,
, Zdroj: Verlag DashöferPracovní náplň asistenta pedagoga u žáka se sociálním znevýhodněním (8. platová třída)Garance
30.6.2024,
, Zdroj: Verlag DashöferObecné informace k přiznanému uzpůsobení podmínek konání maturitní zkouškyGarance
1.6.2024,
, Zdroj: Verlag DashöferŽák s přiznaným uzpůsobením podmínek pro konání maturitní zkoušky je žák se zdravotním postižením nebo zdravotním znevýhodněním, kterému je na základě jeho žádosti umožněno konat maturitní zkoušku za podmínek odpovídajících jeho (vzdělávacím)…
Pracovní smlouva - asistent pedagoga (VZOR)Garance
1.6.2024,
, Zdroj: Verlag DashöferSmlouva o podmínkách poskytování osobní asistence ve školeGarance
1.6.2024,
, Zdroj: Verlag DashöferSmlouva o poskytnutí osobní asistenceGarance
1.6.2024,
, Zdroj: Verlag DashöferČeši nevyužívají re-use centra a málo obnovují staré věci. Rádi utrácejí za nové oblečení a udržitelnost neřeší
29.5.2024, Zdroj: Univerzita Karlova
Většina Čechů neví, k čemu slouží takzvaná re-use centra. Osobně je navštívilo pouze sedm procent respondentů. Jde o místa, kam mohou lidé bezplatně odevzdat drobnější a stále funkční předměty z domácnosti, které už nepoužívají. Téměř polovina lidí si nové…
Soutěž Kraje pro bezpečný internet zná své vítěze
29.5.2024, Zdroj: Krajský úřad Plzeňského kraje
Rekordních 55.000 žáků a studentů se v letošním roce zúčastnilo soutěžního kvízu Kraje pro bezpečný internet. V Plzeňském kraji se do projektu zapojilo na 4.500 účastníků. Nejlepším krajským zástupcům předal ceny v úterý 28. května hejtman Rudolf…
Zlatý list prověřil znalosti dětí o přírodě. Krajští úředníci přijeli s lesní pedagogikou
23.5.2024, Zdroj: Krajský úřad Kraje Vysočina
Děti soutěžily v šestičlenných družstvech rozdělených na dvě tříčlenné hlídky, a to v kategorii mladších (3.–6. třída) a starších (7.–9. třída). „Soutěž Zlatý list je krásná v tom, že přijíždí děti, jejichž tým celoročně spolupracuje a dělá…
Středoškoláci si nanečisto ve Studentských volbách zvolili zástupce do Evropského parlamentu
22.5.2024, Zdroj: Člověk v tísni
V úterý 21. a ve středu 22. května proběhly na středních školách po celé České republice Studentské volby do Evropského parlamentu. Platný hlas odevzdalo 22 880 studentů. Zapojilo se 297 škol, výsledky voleb jich v řádném termínu odeslalo 265. Projekt na…
Dnes a zítra budou středoškoláci nanečisto volit zástupce do Evropského parlamentu ve Studentských volbách
21.5.2024, Zdroj: Člověk v tísni
V úterý 21. května a ve středu 22. května proběhnou Studentské volby do Evropského parlamentu. Volby pořádá již po patnácté vzdělávací program Jeden svět na školách (JSNS) společnosti Člověk v…
Nejlepší vydří dráhu vymyslela třída z Písku. Startuje poslední etapa programu pro školy!
21.5.2024, Zdroj: Český olympijský výbor
Celkem se do třetí etapy zapojilo 48 škol, které zaslaly 82 vydřích drah. Oceněno bylo pět nejlepších. Porota hodnotila pestrost, zapojení všech žáků třídy i atmosféru. Bonusové body se rozdávaly za zpracování videa, umístění loga akce či za využití…
Relaxační techniky pro zklidnění tenze žákůGarance
15.5.2024,
, Zdroj: Verlag DashöferŠkola je pro většinu žáků prvním místem, ve kterém jsou vystavováni větší míře stresu, psychické zátěži a jiným problémovým situacím. Není tedy neobvyklé, že se u nich vyskytnou pocity úzkosti či strachu, způsobené vyučováním, zkoušením či sociálním kontaktem…
Cena Gratias Tibi oceňující aktivní mladé lidi do 30 let zná své finalisty
15.5.2024, Zdroj: Člověk v tísni
Do 11. ročníku Ceny Gratias Tibi pořádané vzdělávacím programem Jeden svět na školách společnosti Člověk v tísni bylo nominováno 75 projektů. Porota vybrala celkem devět finalistů. Vítězové jednotlivých kategorií budou vyhlášeni 24. září na slavnostním…
Studentské volby do Evropského parlamentu
13.5.2024, Zdroj: Člověk v tísni
Studentské volby do Evropského parlamentu se uskuteční ve dnech 21. a 22. května. Zveme Vás ke sledování streamu předvolební debaty, která proběhne již tento čtvrtek 16. května od 10:30 do…
Startují Týdny mediálního vzdělávání. Nezávislé žurnalistice a posilování mediální gramotnosti se během nich budou věnovat vyučující a vzdělavatelé z rekordních 250 škol a dalších institucí
6.5.2024, Zdroj: Člověk v tísni
Už poosmé pořádá vzdělávací program Jeden svět na školách (JSNS) společnosti Člověk v tísni akci na podporu mediální gramotnosti mladých lidí s názvem Týdny mediálního vzdělávání.
Zdroje metodického vedeníGarance
1.5.2024,
, Zdroj: Verlag DashöferZ výzkumu prezentovaného Němcem a Strnadovou (2018) vyplývá, že asistenti pedagoga v praxi využívají tyto zdroje metodické podpory:
Kvalifikace asistenta pedagogaGarance
1.5.2024,
, Zdroj: Verlag DashöferPožadavky na kvalifikaci asistenta pedagoga můžeme rozdělit do dvou oblastí – formální, to jsou požadavky předepsané zákonem, a neformální, to jsou požadavky nad rámec zákona vyplývající z běžné asistentské praxe.…
Asistent pedagoga financovaný z běžného rozpočtu školyGarance
1.5.2024,
, Zdroj: Verlag DashöferVýše uvedené financování pozice asistenta pedagoga počítá s dotacemi, které jsou školám a školským zařízením poskytovány ze státního rozpočtu specificky na plat asistenta pedagoga. Vedle toho ale existuje i možnost platit asistenta pedagoga z běžného rozpočtu…
Pozice asistenta pedagoga v souvislostech inkluzivního vzděláváníGarance
1.5.2024,
, Zdroj: Verlag DashöferOd počátku 21. století se pozice asistenta pedagoga i v ČR stále více rozšiřuje v souvislosti s přijetím myšlenky tzv. inkluzivního vzdělávání. Tento koncept, v současnosti někdy také označovaný jako společné vzdělání, počítá s tím, že ve školách hlavního…
Jiné formy asistence: osobní asistentGarance
1.5.2024,
, Zdroj: Verlag DashöferPozice osobního asistenta se od profese asistenta pedagoga v mnoha ohledech poměrně významně liší. V první řadě je potřeba zdůraznit, že nejde o pozici z oblasti školství, ale o profesi z oblasti sociálních služeb – spadá tedy do resortu Ministerstva práce a…
LiteraturaGarance
1.5.2024,
, Zdroj: Verlag DashöferBartoňová, M. (2003). Strategie a přístupy k efektivnějšímu vzdělávání romského etnika. In: Vítková, M. Integrativní školní (speciální) pedagogika. Brno: MSD, 2. vydání, s. 204–218. ISBN 0-86633-22-5.…
Metodické vedení a vzdělávání asistentů pedagogaGarance
1.5.2024,
, Zdroj: Verlag DashöferPrůběžné metodické vedení asistentů pedagoga a jejich účast na dalším vzdělávání jsou zcela nezbytnými podmínkami pro to, aby práce asistenta pedagoga mohla být skutečně efektivní. V praxi je nutné mít na paměti, že většina asistentů pedagoga přichází do škol…
Asistent pedagoga ve speciální školeGarance
1.5.2024,
, Zdroj: Verlag DashöferPodle upravené verze vyhlášky č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných (ve znění novely vyhláškou č. 196/2019 Sb.), platné od ledna 2020, ve většině speciálních škol a tříd už v současnosti není možné financovat…
Další vzdělávání asistentů pedagogaGarance
1.5.2024,
, Zdroj: Verlag DashöferV oblasti dalšího vzdělávání se i na asistenty pedagoga – stejně jako na všechny ostatní pedagogické pracovníky – vztahuje ustanovení § 24 zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických…
Asistenti pedagoga ve speciálních školáchGarance
1.5.2024,
, Zdroj: Verlag DashöferPozice asistenta pedagoga ve speciálních školách a třídách – formálně označovaných jako školy a třídy zřizované podle § 16 odst. 9 ŠZ – je poněkud odlišná. Hlavní rozdíl je v tom, že asistenti pedagoga nejsou v těchto školách financováni z rozpočtu na podpůrná…
Spolupráce asistenta pedagoga se zákonnými zástupci žákůGarance
1.5.2024,
, Zdroj: Verlag DashöferU zákonných zástupců žáků se speciálními vzdělávacími potřebami je poměrně běžné, že se do kontaktu s asistentem pedagoga dostávají častěji než do kontaktu s učitelem – ve srovnání s učiteli mají asistenti na kontakt s rodiči žáka často více času, v některých…
Asistenti pedagoga ve školách hlavního vzdělávacího prouduGarance
1.5.2024,
, Zdroj: Verlag DashöferVe školách hlavního vzdělávacího proudu asistent pedagoga působí jako podpůrné opatření třetího, čtvrtého nebo pátého stupně, přičemž pro poskytování takového podpůrného opatření škola potřebuje doporučení školského poradenského zařízení…
Jiné formy asistence: školní asistentGarance
1.5.2024,
, Zdroj: Verlag DashöferPozice školního asistenta byla vytvořena a dosud existuje pro potřeby projektů financovaných z dotací Evropské unie (aktuálně jde nejčastěji o zjednodušené projekty – tzv. „šablony”). Ředitel školy nebo školského zařízení může pozici školního asistenta zřídit…
Ekonomické zabezpečení pozice a plat asistenta pedagogaGarance
1.5.2024,
, Zdroj: Verlag DashöferEkonomické zabezpečení – získávání prostředků na platy asistentů pedagoga – se v současné době liší v závislosti na tom, zda jde o asistenta pedagoga v běžné (nikoli speciální) škole, nebo o asistenta ve škole speciální (oficiální terminologií „ve škole…
Vymezení pozice asistenta pedagogaGarance
1.5.2024,
, Zdroj: Verlag DashöferZákladní vymezení pozice asistenta pedagoga lze najít v zákoně o pedagogických pracovnících, ve školském zákoně a ve vyhlášce o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
Spolupráce asistenta pedagoga s učitelem (vychovatelem)Garance
1.5.2024,
, Zdroj: Verlag DashöferSpolupráce asistenta pedagoga s učitelem představuje poměrně komplikovanou oblast zatíženou mnoha specifiky vyplývajícími z odlišné kvalifikace obou pracovníků a mnohdy i z různorodých osobnostních dispozic. (Následující text sice pojednává o spolupráci…
Náplň práce asistenta pedagogaGarance
1.5.2024,
, Zdroj: Verlag DashöferNáplň práce asistenta pedagoga formálně stanovuje ředitel dané školy nebo školského zařízení, a to buď přímo v pracovní smlouvě, nebo v samostatném dokumentu (navazujícím na určení pracovní pozice podle pracovní smlouvy).…
Asistent pedagoga v běžné školeGarance
1.5.2024,
, Zdroj: Verlag DashöferAsistenti pedagoga v běžných mateřských a základních školách jsou v současnosti hrazeni ze systému podpůrných opatření – škola tedy dostává na jejich plat dotaci, ve výši předepsané tzv. normovanou finanční náročností, na základě doporučení školského…
Historie a současnost asistentů pedagoga v ČRGarance
1.5.2024,
, Zdroj: Verlag DashöferProfese asistentů existuje ve školách České republiky už více než čtvrt století. S prvními asistenty bylo možné se v našich školách setkávat už první polovině devadesátých let 20. století, byť tehdy ještě byla tato pozice neoficiální, zřizovaná z dobré vůle…
Zapojení regionálního školství do programu ERASMUS+ je nyní snadnější
18.4.2024, Zdroj: Krajský úřad Moravskoslezského kraje
Nová role krajů jakožto koordinátorů projektů Erasmus+ zajišťuje větší podporu kvality a inovací ve vzdělávacích institucích na regionální úrovni. První výsledky lze vidět na příkladech Královéhradeckého a Moravskoslezského kraje, které jako první získaly…
Umělá inteligence ve výuce: praktické materiály na portálu JSNS.CZ vhodné i pro vyučující, kteří s AI začínají
18.4.2024, Zdroj: Člověk v tísni
Generuje texty, vytváří obrázky a videa, umí řídit auta nebo třeba doporučuje, jaký film si na streamovacích platformách pustit jako další. Ano, řeč je o umělé inteligenci.
Školy se v průřezových tématech nově zaměří na oblasti směřující k sobě, ke společnosti a ke světu
18.4.2024, Zdroj: Člověk v tísni
Zapojila ses do tvorby revize rámcových vzdělávacích programů, na jejichž základě školy mohou sestavovat své vlastní školní vzdělávací programy, podle kterých pak vypadá výuka v dané škole. Byla jsi členkou skupiny Národního pedagogického institutu (NPI),…
Prevence vzniku úzkosti u žáků mladšího školního věkuGarance
15.4.2024,
, Zdroj: Verlag DashöferÚzkost a strach je naprosto přirozená součást života každého z nás, a každý si tedy dokáže vybavit situaci, ve které tyto emoce někdy zažíval. Dokáže si představit, z čeho má strach, co v něm vyvolává úzkost, jak sám tyto emoce vnitřně prožívá a jak se…